We kopen met ons allen in Nederland steeds meer producten met een duurzaamheidskenmerk.

Dat is niet zo raar, want steeds meer mensen willen -als het effe kan- bij hun aankopen met het milieu en klimaat rekening houden. Hun invloed gaat daarmee verder dan ze zich realiseren!

Inmiddels zijn er al meer dan 250 keurmerken. Tien daarvan zijn volgens de organisatie Milieu Centraal de beste. Dat zijn:

  • asc – voor gekweekte vis
  • msc – voor geviste vis
  • Europees Keurmerk voor Biologisch voedsel
  • EKO – bilogische producten in Nederland
  • Rainforrest Alliance – voor tropische producten als koffie, thee en chocolade
  • UTZ – koffie, thee en chocolade
  • On the way to planetproof.

Deze keurmerken stellen hoge eisen op het gebied van milieu en klimaat, dierenwelzijn en de arbeidsomstandigheden van de werkers. De keurmerken zijn ook onafhankelijk, betrouwbaar en transparant.

Wie méér wil weten over de keurmerken, ook over die andere 240, kan heel eenvoudig de keurmerken-app van Milieu Centraal downloaden.

Je hebt als consument invloed!

Wie kiest voor een product met een duurzaamheidskeurmerk draagt er ook aan bij dat er meer producten met zo’n keurmerk in de winkels komen.

Dat leidt er weer toe -zo blijkt- dat steeds meer consumenten kritisch naar de milieu-impact van producten kijkt. Daardoor worden zelfs producten zonder keurmerk duurzamer.

Van alle in ons land verkochte vlees en vleeswaren heeft inmiddels 12 procent een duurzaamheidskeurmerk, van de vis 26 procent, van koffie en thee 28 procent, van eieren 39 procent, van papier en karton 47 procent en van hout 74%.