Gaan we elektrisch vliegen?

Model van een elektrisch vliegtuig

Nu we steeds meer elektrische auto’s zien, kan de blik ook omhoog: naar de vliegtuigen.

Op diverse plekken in de wereld wordt dan ook hard op elektrisch vliegen gestudeerd. Door  grote bedrijven als Boeing en Airbus, maar ook door kleinere en universiteiten. 

In Nederland heeft onder meer de Technische Universiteit Delft zich erop gestort.

Op vliegveld Teuge werkt ze een vliegtuig-brandstofmotor van een Cessna 337F Skymaster om naar een elektrische motor.

Dat doet ze samen met het Deltion College Zwolle in het Landelijk Kenniscentrum Elektrisch Vliegen Teuge.

Het propellervliegtuig heeft twee achter elkaar gelegen motoren. De onderzoekers vervangen de achterste daarvan door een elektrische, zodat een hybride aandrijving ontstaat.

Volledig elektrisch?

Volledig elektrisch zullen komende decennia alleen maar kleinere vliegtuigen voor kortere afstanden worden.

Ambitieus daarin is Easyjet. Het hoopt in 2030 met 120 tot 180 passagiers tot 500 kilometer elektrisch te kunnen gaan vliegtuigen.

Je komt er de oceaan niet mee over, maar het is genoeg voor korte afstanden zoals Amsterdam-Londen.

Het grote probleem: de accu

Dat langere afstanden en grotere vliegtuigen een probleem zijn, komt door de accu. Er is voor een vlucht twintig keer meer kilo’s aan accu nodig dan aan kerosine.

Bovendien is een lege accu net zo zwaar als een volle. De voorraad kerosine raakt daarentegen tijdens de vlucht steeds verder op, waardoor ze steeds lichter wordt. De accu’s worden dat niet.

Ontwikkeling techniek

Accu’s worden elke jaar beter, maar slechts een klein beetje.

Daarom is het mooi dat het, in ieder geval in theorie, in de toekomst ook mogelijk is om zonder accu’s te vliegen: met waterstof. Maar dat is nog verre-toekomstmuziek. Hetzelfde geldt voor ‘groene’ kerosine.

Op dit moment blijft de combinatie elektrische en kerosine-verbrandingsmotoren hèt alternatief voor 100% kerosine vliegen.

Tijdens de start draaien beide motoren, hoog in de lucht alleen de brandstofmotoren.

Dat is mooi, maar het levert helaas maar een beperkte besparing van de uitstoot door de luchtvaart op. Circa 30 procent. Aanzienlijk minder dan de verwachte groei van het vliegverkeer.

Daardoor is en blijft voorlopig niet of niet onnodig ver vliegen veruit de beste bijdrage een een duurzame luchtvaart.

Wil je op de hoogte blijven van nieuws, achtergronden en analyses? Vul dan hieronder je naam en e-mail-adres in. Je kunt je elk moment weer afmelden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*