Maar liefst 20 tot 35% van de belasting van milieu en klimaat komt door de productie en consumptie van voedingsmiddelen. Denk onder meer aan de bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden, de verwarmde kassen en het vervoer.

Goed daarom om ons te realiseren dat we behoorlijk veel invloed hebben op de mate waarin ons eten het milieu en klimaat belast. 

Hoe kun je duurzaam eten? Sommige manieren liggen voor de hand, andere minder.

1. Verspil zo weinig mogelijk eten.

Eet later op wat over is van het eten. Of de dag erna. Soms kun je restjes het in een volgende maaltijd verwerken.

Denk niet dat levensmiddelen die over de officiële datum zijn, van het ene op het andere moment (van 24.00 uur naar 00.01 uur) bedorven zijn. Dat geldt zeker voor groente en fruit. Kijk, ruik en proef ze. En realiseer je wat bij houdbaarheidsdata ‘THT’  betekent: Tenminste Houdbaar Tot.

2. Eet gezond, volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Dit is niet alleen gezonder, maar ook duurzamer dan wij gemiddeld eten. Fijn dat gezond duurzaam kan zijn!

3. Eet weinig vlees en kaas.

Er komen steeds meer vegetarische alternatieven voor vlees. Die worden ook nog steeds lekkerder. En in smaak steeds minder te onderscheiden van vlees. Leuk om eens te proberen. Bevallen ze je toch niet? Of eet je gewoon te graag vlees? Kies dan wit vlees, zoals kip of kalkoen. En geen rood zoals varkens en runds.

Eén kilo kip op jouw bord kost volgens een onderzoek van de EU 4,9 kg broeikasgas CO2. Een kilo varkensvlees 7,5 kg en een kilo rundvlees 22,2 kg. Dat maakt dus nogal wat uit! Andere onderzoeken leveren overigens weer (iets) andere cijfers op.

4. Kies vis met een ASC-keurmerk (kweekvis),  MSC-keurmerk (wilde vis) of Europees Keurmerk voor Biologische Vis.

Dan voorkom je (o.a.) dat je overbeviste vis koopt. 41% van de vis in de Nederlandse supermarkten heeft zo’n keurmerk. In de horeca is dat maar 6% en bij viszaken 1% (bron: www.milieucentraal.nl).

5. Eet bij voorkeur voedsel dat zo dicht mogelijk bij is geteeld of geproduceerd. En niet van ver wordt ingevlogen.

6. Eet producten van het seizoen, die niet uit verwarmde kassen komen.

Onder anderen Milieu Centraal heeft een Groente- en fruitkalender waarop staat wanneer welk  groente en fruit in het seizoen zijn.

7. Kies voor levensmiddelen met keurmerken op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel, natuur, milieu en herkomst.

8. Drink gewoon leidingwater en geen water uit de fles.

In ons land is leidingwater minstens zo lekker. En véél beter voor milieu en klimaat. Denk alleen maar eens aan het vervoer van al die flessen.

9. Als je kunt kiezen: kies voor papieren in plaats van plastic verpakking van levensmiddelen.

Of liever nog: doe levensmiddelen, als die mogelijkheid er is, onverpakt in jouw boodschappentas.

10. Ga, als dat redelijkerwijze kan, lopend of op de fiets naar de winkel.

Ook goed voor je gezondheid. We bewegen in ons land gemiddeld toch al te weinig. 

11. Kies bij voorkeur levensmiddelen met duurzaamheidskeurmerken.

Hoe meer sterren, hoe meer er rekening is gehouden met het dierenwelzijn. Voor andere producten zijn belangrijke keurmerken: Fairtrade, Rainforest Alliance, Planet Proof, Europees biologisch, Eko en Demeter.

Wil je weten hoe milieu-, natuur- en klimaatvriendelijk jouw eetgedrag is? Doe dan de test van het voedingscentrum.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Maar liefst 20 tot 35% van de belasting van milieu en klimaat komt door de productie en consumptie van voedingsmiddelen. Denk onder meer aan de bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden, de verwarmde kassen en het vervoer.

Goed daarom om ons te realiseren dat we behoorlijk veel invloed hebben op de mate waarin ons eten het milieu en klimaat belast. 

Hoe kun je duurzaam eten? Sommige manieren liggen voor de hand, andere minder.

1. Verspil zo weinig mogelijk eten.

Eet later op wat over is van het eten. Of de dag erna. Soms kun je restjes het in een volgende maaltijd verwerken.

Denk niet dat levensmiddelen die over de officiële datum zijn, van het ene op het andere moment (van 24.00 uur naar 00.01 uur) bedorven zijn. Dat geldt zeker voor groente en fruit. Kijk, ruik en proef ze. En realiseer je wat bij houdbaarheidsdata ‘THT’  betekent: Tenminste Houdbaar Tot.

2. Eet gezond, volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Dit is niet alleen gezonder, maar ook duurzamer dan wij gemiddeld eten. Fijn dat gezond duurzaam kan zijn!

3. Eet weinig vlees en kaas.

Er komen steeds meer vegetarische alternatieven voor vlees. Die worden ook nog steeds lekkerder. En in smaak steeds minder te onderscheiden van vlees. Leuk om eens te proberen. Bevallen ze je toch niet? Of eet je gewoon te graag vlees? Kies dan wit vlees, zoals kip of kalkoen. En geen rood zoals varkens en runds.

Eén kilo kip op jouw bord kost volgens een onderzoek van de EU 4,9 kg broeikasgas CO2. Een kilo varkensvlees 7,5 kg en een kilo rundvlees 22,2 kg. Dat maakt dus nogal wat uit! Andere onderzoeken leveren overigens weer (iets) andere cijfers op.

4. Kies vis met een ASC-keurmerk,  MSC-keurmerkof Europees Keurmerk voor Biologische Vis.

Dan voorkom je (o.a.) dat je overbeviste vis koopt. 41% van de vis in de Nederlandse supermarkten heeft zo’n keurmerk. In de horeca is dat maar 6% en bij viszaken 1% (bron: www.milieucentraal.nl).

5. Eet bij voorkeur voedsel dat zo dicht mogelijk bij is geteeld of geproduceerd. En niet van ver wordt ingevlogen.

6. Eet producten van het seizoen, die niet uit verwarmde kassen komen.

Onder anderen Milieu Centraal heeft een Groente- en fruitkalender waarop staat wanneer welk  groente en fruit in het seizoen zijn.

7. Kies voor levensmiddelen met keurmerken op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel, natuur, milieu en herkomst.

8. Drink gewoon leidingwater en geen water uit de fles.

In ons land is leidingwater minstens zo lekker. En véél beter voor milieu en klimaat. Denk alleen maar eens aan het vervoer van al die flessen.

9. Als je kunt kiezen: kies voor papieren in plaats van plastic verpakking van levensmiddelen.

Of liever nog: doe levensmiddelen, als die mogelijkheid er is, onverpakt in jouw boodschappentas.

10. Ga, als dat redelijkerwijze kan, lopend of op de fiets naar de winkel.

Ook goed voor je gezondheid. We bewegen in ons land gemiddeld toch al te weinig. 

11. Kies bij voorkeur levensmiddelen met duurzaamheidskeurmerken, zoals het Beter Leven Keurmerk.

Hoe meer sterren, hoe meer er rekening is gehouden met het dierenwelzijn. Voor andere producten zijn belangrijke keurmerken: Fairtrade, Rainforest Alliance, Planet Proof, Europees biologisch, Eko en Demeter.

Wil je weten hoe milieu-,natuur- en klimaatvriendelijk jouw eetgedrag is? Doe dan de test van het voedingscentrum: www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-boodschappen/eten-kopen/voedselafdruk.aspx. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*