Kunnen we te veel over verduurzaming communiceren?

We hebben als lokale overheid de inwoners en ondernemers veel over verduurzaming te vertellen. Maar kan het ook te veel worden? Kunnen we hen ook overvoeren, waardoor ze zich juist van onze informatie afwenden? En zo ja, hoe voorkomen we dat?

Het antwoord hangt af van het communicatiemiddel dat we kiezen. Vinden inwoners elke week over verduurzaming een brief van de gemeente in de bus? Dan is de kans groot dat steeds meer brieven ongeopend bij het oud papier belanden. Maar staat die informatie op de gemeentepagina? Dan blijven de meeste lezers de koppen scannen en blijven ze lezen wat hun interesseert.

Hou het overzicht

Er ontstaat bij print-media pas een probleem wanneer de lezers het overzicht verliezen. Wanneer zij bijvoorbeeld dicht bij elkaar berichten vinden over verschillende subsidieregelingen van verschillende instellingen over het plaatsen van een warmtepomp zonder dat duidelijk is hoe die onderwerpen zich tot elkaar verhouden.

Dat leidt tot verwarring die voor de lezer onaangenaam is, waardoor vele van hen zich van de informatie afkeren. De meest voor de hand liggende oplossing is uiteraard voorkómen dat artikelen over aanverwante onderwerpen in de buurt van elkaar komen te staan.

Er is echter nog een andere oplossing: expliciet duidelijk maken hoe de berichten zich tot elkaar verhouden. Helemaal mooi is de informatie in één artikel of item samenvoegen. “Er komt zowel voor woningbezitters als boeren komende maand een subsidieregeling voor het plaatsen van een warmtepomp. Dat is verrassend, want…etc”.

Kortom, te veel informatie over verduurzaming ontstaat niet zo snel. Tenminste, als we haar slim presenteren.

Wil je op de hoogte blijven van nieuws, achtergronden en analyses? Vul dan hieronder je naam en e-mail-adres in. Je kunt je elk moment weer afmelden.

2 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*