Het fenomenale belang van professionele gemeentevoorlichting

–Column–

Als gemeenten over verduurzaming communiceren, heeft dat meestal te maken met specifieke gemeentetaken, zoals de energietransitie of afval scheiden. Daarover praten en schrijven ze graag en enthousiast. En meestal goed, maar niet altijd.

Tot de dieptepuntjes hoorden de brieven die goed scheidende inwoners van de Achterhoekse gemeente Bronckhorst kregen.

Verwerkte je al jouw groenafval in eigen tuin? En had je weinig restafval doordat je uitstekend scheidde? Dan kwam je bij de gemeente op een mooie lijst te staan.

Een lijst van verdachten. En kreeg je een bijzondere, persoonlijke brief.

Moraal van het verhaal: U zet uw groene en grijze container al weken niet meer aan de straat. Als dat is omdat u goed scheidt en het groen in uw tuin verwerkt, prima, vooral zo door gaan!

Maar voor de goede orde wijzen we u er wel op dat de controle op illegaal storten is geïntensiveerd. En zo voort.

Zo motiveer je inwoners te scheiden! En zo creëer je draagvlak, voor jezelf als gemeente en voor je beleid!

Arnhem

In een niet zo grote gemeente kan dat gebeuren, denkt u misschien. Maar wat dacht u van de gemeente Arnhem 15 februari jl.

Ook mensen die perfect scheiden kregen van de gemeente te horen dat 16% van hun afval in de restafvalzak uit papier en karton bestaat, 36% uit plastic verpakkingen e.d., 2%  uit glas en 13% uit gft. In plaats van de echte 0%, 0%, 0% en 0%.

Daar sta je dan met je goeie gedrag! En de gemeente maar schrijven dat afval scheiden loont. In de waardering van de gemeente voor je gedrag dus helemaal niet. Bepaald niet stimulerend!

De mensen die helemaal geen afval scheiden voelden zich juist met hun gedrag plotseling gewoon tussen alle stadsgenoten staan. Precies het tegenovergestelde van wat je als gemeente wil bereiken!

Wat hadden de mensen van de gemeente gedaan? Gemiddelden uitgerekend en vervolgens iedere burger met ‘u’ aangesproken alsof hij/zij gemiddeld was.

Hoe is dat mogelijk?

Het vermogen om vanuit de buitenwereld, in dit geval inwoners, naar de gemeente te kijken en blijven kijken, behoort tot het hart van de competenties van een goede, professionele communicatieadviseur.

Je moet de bubbel die gemeente heet kunnen verlaten en je verplaatsen in de verschillende groepen inwoners bij wie jouw bericht op de mat valt of op het scherm verschijnt. Dat vermogen is ook niet elke communicatieadviseur gegeven.

Het gevolg is voor de gemeente vervelend, ook politiek, niet alleen voor het milieu en klimaat. Zo is er op social media inmiddels breed gedragen heftige kritiek op eerlijker betalen voor het leveren van restafval in Arnhem.

7 februari stond een stemster op de rechts-extremistische Nederlandse Volksunie (VNU) in dagblad De Gelderlander als aanvoersters van tegenstanders van betalen per restafvalzak (80 cent). Ze had toen al 2600 handtekeningen en verspreidde de leugen te weten dat de prijs per rest-afvalzak fors omhoog zal gaan.

Gelukkig zijn deze communicatiedrama’s uitzonderingen. Voor zover wij kunnen beoordelen. De meeste gemeenten doen het prima. Maar dat gaat niet vanzelf. Daar zitten goeie mensen achter.

Wil je op de hoogte blijven van nieuws, achtergronden en analyses? Vul dan hieronder je naam en e-mail-adres in. Je kunt je elk moment weer afmelden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*