Hebben we een communicatiekalender nodig?

Hoe plannen we de communicatie over verduurzaming? Moeten we inventariseren wat komend jaar allemaal op ons af komt? En dat in een communicatiekalander verwerken?

Zo’n kalender kan nuttig zijn, maar per se nodig is hij meestal niet. Dit is te danken aan de onderwerpen die niet strikt tijdgebonden zijn. Daartoe behoort informatie over een breed scala aan onderwerpen die lezers/bezoekers/luisteraars kunnen stimuleren tot verduurzamen. Denk aan je duurzaam kleden, vergroenen van je tuin, duurzaam vervoer, gescheiden duurzaam onderhoud van jouw huis enz.

Dat zijn allemaal onderwerpen waarover echt voor verduurzaming geëngageerde gemeenten hun inwoners graag informeren. Dat kan het hele jaar door. Natuurlijk zoek je als gemeente actuele aanleidingen om dit te doen, maar deze onderwerpen zijn meestal niet strikt aan een dag of week gebonden. Dat is daarom heel gemakkelijk plannen met ze.

Tijdgebonden projecten plannen

Maar er zijn ook tijdgebonden projecten, waarvan er met name voor de energietransitie veel zijn. Wanneer die er een periode geen zijn, communiceer je als gemeente over een ander duurzaamheidsonderwerp of over een algemener energie-onderwerp. Geen probleem dus.

Er kan wèl een probleem ontstaan wanneer er in een kort tijdsbestek informatie over verschillende, inhoudelijk aanverwante onderwerpen tegelijk nodig is. De berichten daarover kunnen de aandacht bij elkaar wegtrekken of zelfs tot verwarring leiden.

Een communicatiekalender kan nuttig zijn om dit gevaar tijdig te signaleren. Dan kunnen projecten mogelijk verschoven worden. Of jullie kunnen al nadenken over communicatie-specials waarin jullie die projecten onder dezelfde noemer brengen, waardoor ze elkaar gaan versterken in plaats van verzwakken.

Politiek draagvlak

Daarnaast heeft de communicatiekalender nog een heel ander voordeel. Hij kan laten zien wat jullie als gemeente communicatief allemaal voor de verduurzaming doen. Dat draagt bij aan het politieke draagvlak voor jullie verduurzamingsinspanningen. Ook dat is belangrijk.

Wil je op de hoogte blijven van nieuws, achtergronden en analyses? Vul dan hieronder je naam en e-mail-adres in. Je kunt je elk moment weer afmelden.

3 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*